Decleg per a espectadors

  • Published on
    11-Aug-2015

  • View
    27

  • Download
    2

Transcript

  1. 1. EL RITUAL DANAR AL TEATRE
  2. 2. MOSTRA DE TEATRE + EDUCACI Les 10 coses que has de saber abans danar al teatre
  3. 3. No cal aprendre el nom de cada part de lescenari
  4. 4. Un minut amb la teua estimada no s el mateix que un minut fent un examen. Teoria de la relativitat (Einstein) 1. Tenir en compte que el temps real dels espectadors no s equivalent al temps de lescenari i que ens hem de deixar transportar a lpoca i lespai dels personatges.
  5. 5. Toca amb els teus ulls! Imagina un espai buit alg el travessa i alg sel mira. No es necessita res ms per a fer teatre. Peter Brook 2. Assumir que la funci de lespectador (sense la qual no existiria el teatre) est molt codificada: mirar, escoltar, respectar el silenci i, en la mesura del possible, compartir emocions amb la resta despectadors.
  6. 6. Lart no imita la naturalesa, actua com ella 3. Descobrir que en lart teatral lespai i els elements escenogrfics poden ser abstractes o simblics i no sempre han destar representats de forma figurativa, explcita o realista.
  7. 7. En art, menys s ms. 4. Respectar el ritual del teatre que ens permet veure en el company o companya dinstitut, a ms dun actor o actriu, els personatges que estan creant.
  8. 8. La vida duna persona creativa est orientada i controlada per lavorriment. Evitar lavorriment s un dels nostres objectius ms importants. Saul Steinberg) 5. No caure en el riure fcil davant les escenes maniquees o en els dilegs estereotipats, ni deixar-se seduir pels recursos de sempre, les ano- menades taules.
  9. 9. Si ladran, djalos Sancho, so quiere decir que avanzamos. 6. Valorar la capacitat de les obres de teatre per a mostrar la vida, el desig de canvi i les inquietuds de les persones, en cada poca i lloc, per damunt de lespectacularitat gratuta o la grandiloqncia.
  10. 10. Tota gran funci necessita un gran estmul. Jorge Wagensberg 7. Valorar la dimensi vivencial i potica del fet teatral front als efectes tcnics i espectaculars del cinema, com valorem els estmuls de la msica viva i en directe.
  11. 11. La uni de les parts s ms que la suma de totes elles. Gestalt 8. Recordar que el teatre s lart del collectiu on, a ms del director i els primers actors, hi ha altres emissors de significat com sn els escengrafs, illuminadors, dissenyadors de vestuari, coregrafs, tcnics, etc.
  12. 12. Tothom pot fer teatre, fins i tot els actors Augusto Boal 9. Ser conscients de que el teatre s i ser un motor de canvi social i que es pot fer teatre en qualsevol espai i en tot moment.
  13. 13. El plaer de la metamorfosi s condici prvia de tot art dramtic. Nietzsche 10. Analitzar el fet teatral i el microcosmos que es crea als escenaris com una metfora de la vida en totes les seues dimensions
  14. 14. En una bona obra de teatre, es tenen ms preguntes desprs deixir que abans dentrar.
  15. 15. ESCOLA DESPECTADORS Per aprendre a veure teatre, cal anar al teatre. Compartir el riure i el plor amb un pblic de la mateixa edat i interessos fa funcionar el ritual del teatre. El teatro es un atajo pedaggico F.G. Lorca Una obra de teatre ensenya ms que qualsevol gran llibre. Voltaire Qui no semociona no s capa democionar ning.
  16. 16. Como gustis W. Shakespeare El mundo entero es un teatro, y todos los hombres y mujeres simplemente comediantes. Tienen sus entradas y salidas, y un hombre en su tiempo representa muchos papeles, y sus actos son siete edades. Primero, es el nio 1 que da vagidos y babea en los brazos de la nodriza; luego, es el escolar lloricn 2, con su mochila y su reluciente cara de aurora, que, como un caracol, se arrastra de mala gana a la escuela. En seguida, es el enamorado 3, suspirando como un horno, con una balada doliente compuesta a las rejas de su adorada. Despus, es un soldado 4, sometido a extraos juramentos y barbado como un leopardo, celoso de su honor, rpido y atrevido en la querella, buscando la burbuja de aire de la reputacin hasta en la boca de los caones. Ms tarde, es el juez 5, con su hermoso vientre redondo, relleno de un buen capn, los ojos severos y la barba de corte cuidado, lleno de graves frases y de lugares comunes. Y as representa su papel. La sexta edad nos lo transforma en el personaje del enjuto y embaucado Pantalone 6, con sus anteojos sobre la nariz y su bolsa al lado... En fin, la ltima escena de todas, la que termina esta extraa historia llena de acontecimientos, es la segunda infancia 7 y el total olvido, sin dientes, sin ojos, sin gusto, sin nada.
  17. 17. Si s absolutament necessari que lart o el teatre servisquen per a alguna cosa, ser per a ensenyar a la gent que hi ha activitats que no serveixen per a res i que, aix i tot, sn indispensables. Eugene Ionesco
  18. 18. No es pot representar all que encara no sha comprs Jordi Mesalles http://avecteatre.googlepages.com