Baseslleieducacio

  • Published on
    31-Aug-2014

  • View
    804

  • Download
    1

DESCRIPTION

 

Transcript

  • Una Llei de pas BASES PER A LA LLEI DEDUCACI DE CATALUNYA
  • CONTEXT ACTUAL
    • Necessitat de millorar lxit escolar de lensenyament obligatori
      • 28% dalumnes no obtenen el graduat dESO
    • Necessitat dincrementar les taxes destudiants deducaci postobligatria (FP o Batxillerat)
      • 61,5% dalumnes dentre 20 i 24 anys que obtenen lESO continuen fent estudis postobligatoris a Catalunya.
        • Mitjana Europea: 78 %
        • Objectiu de Lisboa per lany 2010: 85 per cent
    • Necessitat dincrementar el nombre de titulats en educaci postobligatria
      • Ciutadans catalans dentre 19 i 21 anys amb ttol dFP o Batxillerat): 49.4%
  • RAONS PER UNA LLEI
    • La fesomia de Catalunya i les seves necessitats i les seves perspectives de futur no sn les mateixes que fa 20 anys
    • Canvis socials
      • - Canvis demogrfics
          • Repunt de natalitat
          • Arribada de nouvinguts
    • Canvis Econmics: Societat del coneixement
        • Impacte canvis tecnolgics
        • Globalitzaci
        • Nova Economia
  • COMPETNCIES DE LA GENERALITAT
    • Per primera vegada la Generalitat pot desplegar per llei un model educatiu propi.
      • Estatut dautonomia de Catalunya
  • PACTE NACIONAL PER A LEDUCACI: Un full de ruta
    • RECOMANACIONS
      • Millora substancial del rendiment del sistema
      • Correcci de la tendncia a la dualitzaci social
    • DIRECTRIUS DEL PACTE PER ELABORAR LA LLEI:
      • Desplegament del model educatiu de Catalunya
      • Implementaci de la cultura de lavaluaci
      • Extensi de lAutonomia de centre
      • Planificaci territorial de les necessitats educatives garantint la llibertat delecci de centre
      • Reconeixement social de la funci docent
      • Reconeixement del paper fonamental de les famlies potenciant la seva participaci en la vida escolar
      • Descentralitzaci i corresponsabilitzaci amb els Ajuntaments
  • 1.- PRINCIPIS DE LA LLEI
    • EDUCACI, DOS CONCEPTES:
      • Equitat i excellncia
        • Equitat com a igualtat doportunitats daccs i de promoci
        • Excellncia com a principi de qualitat del sistema educatiu
    • -> Lequitat i lexcellncia sn els principis bsics que garanteixen la llibertat , l esfor i la convivncia com a eixos bsics de la ciutadania catalana
    • EDUCACI, UNA CULTURA COMUNA:
      • Assoliment de la cohesi social i la identitat compartida
        • Cohesi social: Lescola ha transmetre uns principis cvics comuns
        • Identitat compartida: Llengua i cultura catalana com a eixos daquesta identitat compartida per adhesi
  • 2.- LA LEC I EL SERVEI PBLIC DEDUCACI
    • Definici:
      • La prestaci educativa corre a crrec del conjunt de centres pblics i privats sostinguts amb fons pblics amb independncia de quina sigui la seva titularitat
    • Lescola pblica: fixa lestndard dequitat i excellncia
      • Possibilitat dagrupar centres de diferents etapes sota una mateixa direcci, sota un mateix projecte pedaggic
    • Lescola concertada: seguretat, llibertat i corresponsabilitat
      • Mecanismes destmul a les titularitats de centres diferents a les pbliques per incrementar loferta sempre amb la garantia descolaritzaci equitativa
  • 3.- AUTONOMIA
    • Definici dautonomia:
      • Capacitat de prendre decisions sobre els aspectes segents de la vida del centre:
          • Gesti dels centres (Pblics i concertats)
          • Necessitats pedaggiques
          • Qestions Organitzatives
          • Recursos Humans
          • Recursos Econmics
    • -> EL CENTRE EDUCATIU (unitat de lacci educativa) els centres elaboraran un projecte que ha de contenir els elements essencials que orienten lacci educativa:
  • 4.- DIRECCI
    • Caracteritzaci de la funci directiva:
      • Desenvolupament de funcions directives professionals amb condicions de treball prpies i diferenciades de la resta de personal docent
      • Direcci competent, professional, formada, estable
    • Competncies de la direcci:
      • Marge important per a la consolidaci dun equip suficient i estable, tant pedaggic com administratiu i de recursos
      • Capacitat per a la definici de perfils de professorat que responguin a les necessitats del projecte
      • Capacitat de decisi sobre recursos econmics per posar en prctica iniciatives que permetin desplegar el seu projecte aix com la contractaci dels serveis necessaris per assolir els objectius
  • 5.- AVALUACI
    • UN NOU INSTITUT: creaci de lInstitut davaluaci i ordenaci curricular
      • Realitzaci destudis davaluaci a demanda de ladministraci educativa per contrastar els resultats de lacci educativa
    • UNA NOVA INSPECCI: actualitzaci de les funcions de la inspecci dEducaci en el context de lautonomia dels centres
  • 6.- FUNCI DOCENT A CATALUNYA
    • Elaboraci dun Estatut docent que reguli els aspectes generals de la professi
      • Sn els agents principals del procs educatiu en el els centres.
    • Funcions del docent:
      • Programaci i ensenyament
      • Avaluaci de lalumnat
      • Recerca, experimentaci i millora dels processos educatius
  • 7.- FUNCI PBLICA DOCENT
    • Accs
    • Definici dels cossos (centres pblics)
    • Definici de perfils
    • Requeriments
      • Domini duna llengua estrangera
      • s normal de les TIC
    • Prctiques per a docents incorporats de nou com a sistema de selecci real
    • Carrera Professional
    • Amb diverses variants de promoci
    • Amb incentius i sense necessitat de canviar de centre
    • Amb un triple vessant:
      • Formaci permanent
      • Innovaci i investigaci educativa
      • Avaluaci de lexercici docent
  • 8.- ORGANITZACI DE LADMINISTRACI EDUCATIVA
    • Estructura que doni resposta a la diversitat territorial
      • Desconcentraci administrativa
      • Descentralitzaci poltica
    • Establiment de sistemes de compartici de responsabilitats amb Ajuntaments
      • Frmules de Gesti: Consorcis o Altres possibilitats de gesti pblica
    • Assumpci de competncies assumibles pels Ajuntaments:
      • Planificaci
      • Escolaritzaci
      • Construcci
      • Gesti densenyaments obligatoris i no obligatoris
      • Plans Educatius dEntorn i activitats extraescolars
      • Transici entre Escola i Treball
      • Gesti de diversos serveis educatius
  • 9.- ORGANITZACI PEDAGGICA: Currculum
    • Estat = Fixaci de competncies bsiques
    • Generalitat = Fixaci de:
      • Continguts curriculars (Institut dAvaluaci i Ordenaci Curricular)
      • Atribucions horries
      • Distribuci dels horaris al llarg dels cursos
    • Projectes de centre = Establiment de part del currculum per potenciar lequitat i lexcellncia
  • 10.- ORGANITZACI PEDAGGICA ENSENYAMENTS OBLIGATORIS I POSTOBLIGATORIS
    • OBLIGATORIS
    • 2n cicle infantil (3-6)
    • 1r, 2n i 3r cicle de Primria (6-12)
    • 4 cursos dESO
    • POSTOBLIGATORIS
    • 2 cursos de Batxillerat (Flexible i modulable)
    • o
    • Formaci Professional de Grau Mig
    • Formaci Professional de Grau Superior
    • Cicles Formatius dArt i Disseny
  • 11.- ORGANITZACI DE LADMINISTRACI EDUCATIVA: ZONES EDUCATIVES
    • Definici:
    • Aquella que cont, com a mnim, tots els elements que poden constituir el servei educatiu complert, tret, si sescau de loferta dFP
      • La creaci daquestes zones no t perqu respondre a criteris nics prefixats
  • LA LLEI DEDUCACI DE CATALUNYA: RESUM
    • Per primera vegada, la Generalitat pot desplegar una poltica educativa prpia .
    • La llei dEducaci de Catalunya possibilitar laplicaci dinstruments per millorar lxit escolar.
    • La Llei dEducaci de Catalunya facilita mecanismes per a la reforma. No s una reforma en s mateix.
    • Equitat (Igualtat doportunitats) i excellncia (Igualar resultats per la zona alta)
    • Autonomia, direcci i avaluaci , amb direccions professionalitzades i un cos docent de la Generalitat amb carrera professional
    • Incidncia sobre la formaci inicial per tenir els millors docents
    • Un reconeixement social de la figura del docent
    • Aquesta s una llei de pas perqu persegueix tenir la millor formaci dels nostres alumnes, autntica base del futur hum, cultural i econmic de Catalunya.
  • BASES PER A LA LLEI DEDUCACI DE CATALUNYA Una Llei de pas