Avaluaci per aprendre a catalunya neus sanmart SAP 105

  • Published on
    08-Jul-2015

  • View
    171

  • Download
    3

Transcript

  • Avaluaci per aprendre a Catalunya: Don venim, on som i cap a on anem

    Neus Sanmart

    Aprenem a avaluar-nos des de que naixem (Identifiquem dades i les analitzem, prenem

    decisions per tal de superar les dificultats o per a ocultar-les)

    1) Don venim?

    Creences sobre lavaluaci

    o Responsabilitat individual de cada professor

    o Objectiva

    o Condiciona lesfor de lalumne (ms exmens ms esfor de lalumne)

    o Sorienta a identificar els encerts i errors i no comprendre les seues causes

    o Criteris davaluaci = criteris de qualificaci final

    o Els criteris davaluaci sn personals i no s necessari compartir-los amb els

    companys.

    o Les decisions les ha de prendre cada ensenyant i no es poden discutir.

    o Lalumnat no t suficient coneixement (criteri) per avaluar-se.

    o Els millors instruments sn els que permeten recollir dades el ms objectives

    possible.

    o Repetir curs no millora els resultats de lalumnat

    Concepcions i prctiques

    o Avaluaci formativa = Avaluaci contnua (exmens continus)

    o Avaluaci sumativa: Mitjana de proves i treballs

    o Avaluaci diagnstica: No relacionada amb la presa de decisions

    Instruments davaluaci i criteris de qualificaci (poca varietat)

    o Exmens: Major pes en la nota final

    o Treballs, fitxes: Matisen la nota junt amb lactitud

    Funci del professorat: Identificar errors, posar notes, recuperacions, classificar lalumnat.

    Funci de lalumnat: reconixer qu no ha fet b i millorar-ho, fer activitats de recuperaci.

    Emocions, conductes i valors que es promouen

    Professorat: Avorriment, insatisfacci, decepci, vergonya si saprova massa, poder

    Alumnat: Desesperaci, tristesa, decepci, vergonya, memoritzaci, cpia, competitivitat,

    ocultaci per inters daprendre, prdua dautoestima.

  • 2) On som?

    Reformes curriculars i avaluaci

    o LOGSE (1990): Avaluaci diagnstica i formativa. Avaluaci sumativa t en

    compte tot tipus de continguts.

    o LOCE (2002): Augment de proves i controls, repetici de curs, avaluaci

    diagnstica dels centres.

    o LOE(2006): Avaluaci formadora, avaluaci del grau de competncia de

    lalumnat, diversificaci dels instruments davaluaci, autoavaluaci,

    rbriques.

    Resultats contradiccions actuals

    o Divergncia resultats PISA / resultats del pas

    Suspesos PISA: 18%

    Suspesos ESO: 31%

    Ttol sense aprovar algunes assignatures: +26%

    o Criteris davaluaci sn molt divergents entre el professorat

    o Canvi d els currculums per no dels instruments i criteris davaluaci

    3) Cap a on anem?

    Noves creences sobre lavaluaci

    o Responsabilitat collectiva de lequip docent junt amb lalumnat

    o Preocupaci per la comunicaci, per compartir

    o Dna sentit a lesfor de lalumnat.

    o Sorienta comprendre les causes dels encerts i errors

    o Criteris davaluaci = criteris que identifiquen on s i qu falta per aprendre

    Noves concepcions i prctiques

    o Avaluaci qualificadora: relaci de lavaluaci amb els objectius, t en compte

    la progressi de lalumne.

    o Avaluaci formativa i continua: avaluaci formadora

    o Avaluaci diagnstica: referent per al treball al llarg de la Unitat didctica

    Avaluaci formadora

    Finalitat: Autoregulaci de lalumnat mitjanant la presa de decisions.

    Per poder fer-ho ha de ser capa de:

    o Representar-se esl objectius daprenentatge

    o Anticipar i planificar com resoldre les tasques

    o Representar-se els criteris davaluaci

  • Noves estratgies i instruments davaluaci

    Dossier, carpeta daprenentatges, portafolis: compartir objectius i autoavaluar el

    progrs.

    Explicitaci dels criteris davaluaci: graelles, rbriques

    Co-avaluaci: els alumnes cooperen en avaluar-se

    Exmens: Qestions productives, contextualitzades...

    Funci del professorat:

    o Ajudar a regular a lalumnat els objectius i criteris davaluaci

    o Estimular el reconeixement de les causes dels encerts i dels errors

    o Promoure que lalumnat es plantege com millorar

    o Protegir lautoestima de lalumnat, sense dissimular la realitat

    Funci de lalumnat:

    o Comprendre les raons que expliquen els bons resultats i els dolentes.

    o Compartir amb companys i professors dubtes i punts de vista per millorar.

    Noves emocions, conductes i valors que promou

    Professorat: Fludesa, satisfacci, empatia, orgull, esperana. SHO HA DE CREURE I EVITAR

    CAURE EN LA RUTINA.

    Alumnat: Inters, esperana, cooperaci, solidaritat, pensament reflexiu.

    Lavaluaci com a eina de canvi a lescola (i de poltiques educatives)

    Sense tenir dades s difcil prendre decisions fonamentades

    o Importncia de les avaluacions internes i externes amb finalitat

    (auto)reguladora.

    o Fetes amb criteris clars i compartits

    Encara estem lluny de treuren profit

    o Lectures meditiques

    o Lectures poltiques partidries

    o Lectures a lescola: disminuci de lautoestima del professorat, menysvaloraci

    de les dades que aporten...