Taller per a joves: Eines 2.0 i treball collaboratiu

  • Published on
    28-Mar-2016

  • View
    219

  • Download
    3

DESCRIPTION

Taller per a joves: Eines 2.0 i treball collaboratiu

Transcript

  • TALLER PER A JOVES:

    TREBALL COLLABORATIU

    I EINES 2.0

  • 2

    TALLER

    TREBALL COLLABORATIU I EINES 2.0

    Destinataris

    Taller adreat a joves dentre 12 i 16 anys que vulguin millorar els seus coneixements vers les

    eines collaboratives en xarxa i desitgin aprendre noves i eficaces maneres de millorar en

    l'mbit acadmic a partir de la seva utilitzaci.

    Metodologia

    A partir del model constructivista i amb ls intensiu de les TIC, comenarem definint el nivell

    individual de coneixements sobre les eines 2.0. Seran els propis alumnes els que generaran i

    compartiran coneixement a partir dall que saben i del que volen aprendre, per la qual cosa,

    el taller tamb t un plantejament molt en sintonia amb les lnies de les teories conectivistes.

    El professor pren el rol dentrenador i guia a travs de les diferents eines TIC utilitzades en el

    taller, tant de manera presencial com virtual, mitjanant la plataforma Moodle. Els alumnes

    sn el centre en el model constructivista social i, a mida que avanci el taller, aniran creant

    entre tots el coneixement de manera tant grupal com individual.

    Objectiu del curs

    Construir un projecte final (un bloc-web, una wiki o b una xarxa social virtual) sobre

    temes dinters com pel grup o grups de treball que composen el taller.

    Aprendre a treballar collaborativament per decidir quina opci s ms interessant per

    dur a terme el que volen construir, per aix es buscaran exemples a la xarxa i es

    realitzar un document conjunt.

    Descobrir, a partir de la posta en com de necessitats, i amb lajuda del professor, les

    eines necessries i disponibles a la xarxa (de software lliure principalment) per anar

    creant cada part del projecte final.

    Aprendre a estudiar en entorns semipresencials, en una plataforma educativa per

    establir les diferents vies de comunicaci 2.0 entre grups.

    Aconseguir un treball en com optimitzat en temps i recursos, aprofitant la virtualitat

    per incentivar el treball a distncia.

  • 3

    Competncies a desenvolupar

    A partir dels objectius del curs i la metodologia utilitzada, es treballaran les segents

    competncies:

    Competncia en el tractament de la informaci i competncia digital: habilitats de cerca i

    selecci dinformaci i recursos a la xarxa. Domini de les eines de comunicaci sncrona i

    asncrona: correu electrnic, frums, xats, teleconferncia. s correcte de les eines

    informtiques bsiques i de tecnologia 2.0 i capacitat d'elaboraci del calendaris i planificaci

    de tasques.

    Competncia lingstica, comunicativa i audiovisual: capacitat de redacci i exposici d'idees,

    claredat; capacitat d'estructurar la informaci i presentar-la de manera clara i concisa.

    Competncia d'aprendre a aprendre: capacitat per iniciar, organitzar i regular el propi

    aprenentatge, aix com gestionar el temps de manera efectiva, amb la finalitat dadquirir,

    processar, avaluar i assimilar coneixements i destreses noves, de manera individual i grupal.

    Capacitat de fer-se preguntes sobre el que passa al nostre entorn, dimaginar respostes i

    treballar en equip. Reconixer les prpies potencialitats i mancances i compartir el saber amb

    els altres.

    Competncia social i ciutadana: entendre la realitat actual i ls que es pot fer de les TIC en el

    mn per habitar-hi i per millorar la convivncia dins la diversitat, capacitat de treball en equip

    amb perfils diferents, empatia.

    Competncia d'autonomia i iniciativa personal: fer sentir la veu dins el grup, aportar idees

    innovadores, proposar temes, discussions...

    Competncia cultural i artstica: saber apreciar la importncia de lexpressi creativa didees,

    experincies i emocions tot emprant diverses formes de comunicaci (verbal, grfica,

    numrica, geomtrica). Creaci de dissenys web senzills, imaginatius i visualment atractius.

    Continguts

    Cada sessi es planteja com una unitat didctica on els alumnes participen en la introducci de

    la part terica que, a mida que avana el curs, es torna ms guiada i menys dirigida. A part de

    la teoria, les sessions sn totalment prctiques i els alumnes treballen collaborativament en

    grups per assolir els objectius.

  • 4

    Parts del programa:

    1. Conixer-nos

    1.1. Presentaci i sistemtica de treball. Com utilitzarem la plataforma Moodle.

    1.2. Eines Web 2.0: qu sn, perqu les necessitem, qu podem aprendre i com.

    1.3. Debat a laula i seguiment virtual a la plataforma.

    2. Buscar

    2.1. Navegadors/ buscadors: Histria, actualitat i usos.

    2.2. Marcadors (online, com Delicious o Mister Wong), com fer-los servir per estudiar.

    2.3. Buscadors: Definici, com buscar de manera ms eficient, opcions de cerca.

    2.4. Buscadors de persones, blogs, mapes.

    3. Compartir

    3.1. Tria dobjectius comuns.

    3.2. Eines 2.0 per la creaci de continguts.

    3.3. Wikis: definici, usos i creaci.

    3.4. Xarxes socials: Introducci a les eines per crear grups socials a Internet, aplicacions a

    laula.

    4. Acordar

    4.1. Creaci de la pgina o entorn, els continguts i el full destil.

    5. Redactar

    5.1. Conixer les eines per compartir en xarxa.

    5.2. Debat final sobre lelecci de cada eina: en quins casos s ideal? Per quins usos?

    5.3. Blocs: Conixer les principals planes per crear-los (Blogger, Wordpress...)

    6. Preparar

    6.1. Com adaptar elements multimdia per introduir-los al bloc, wiki o xarxa social.

    6.2. Elaboraci i desenvolupament de les diferents parts del projecte que far cada grup.

    6.3. Elaboraci duna presentaci online per a la resta de companys/es amb la supervisi

    del professor-guia.

    7. Presentar

    7.1. Us de programes de presentaci online: Flickr, Picasa, Scribb, Vimeo, Slideshare,

    Youtube, Issuu, Calameo...

    8. Avaluar

    8.1. Avaluaci dels diferents grups mitjanant posada en com del projecte grupal. Debat.

  • 5

    Cada sessi consta de:

    Activitat Activadora: proposta inicial per activar el coneixement i promoure liniciativa entre lalumnat.

    Dinmica a laula: activitats prctiques collaboratives. Activitats a Moodle: frums, exercicis, debats, etc.

    Temporitzaci

    El taller Jove 2.0 pot tenir una durada adaptada a les necessitats del grup, centre o entitat que

    vulgui desenvolupar-lo. A priori, es recomana destinar un mnim de 21 hores presencials, amb

    una mitja de 9 hores destinades a activitats/refor online. s a dir, un total recomanat de 30

    hores de formaci.

    Opcions que ofereix educolab per desenvolupar el taller:

    Opci 1

    Taller pel l'alumnat: Desenvolupament sencer del curs: materials, organitzaci i gesti de la

    aula virtual Moodle (ja sigui mitjanant la plataforma del propi centre o entitat contractant, o

    b facilitada per EduCoLab), desenvolupament de les sessions per personal propi d'EducoLab,

    tant de forma presencial com virtual. Avaluaci, informe i feedback final.

    Opci 2

    Formaci de formadors: Desenvolupament sencer del curs desde un prisma metodolgic, per

    tal de que, un cop realizat el curs, els docents puguin ser capaos de desenvolupar-lo, aplicant

    els coneixements adquirits amb els seus alumnes, de forma independent. Amb aquesta

    modalitat es faciliten els materials del curs, s'ensenyen les bases per a la organitzaci i gesti

    d'una aula virtual Moodle (ja sigui mitjanant la plataforma del propi centre o entitat

    contractant, o b facilitada per EduCoLab), s'ofereix acompanyament per part del personal

    propi d'EducoLab, tant de forma presencial com virtual, durant l'evoluci del curs. Tamb es

    faciliten models per a la realitzaci de l'avaluaci, els informes finals de l'acci formativa, etc.

    EducoLab aCanelma

    http://www.acanelma.es

    Mireia Usart: mireia@acanelma.es

    Alicia Caellas: info@acanelma.es