Prctica 3: Guia didctica

  • Published on
    03-Jul-2015

  • View
    177

  • Download
    0

DESCRIPTION

Prctica realitzada per Silvia Sacasas Segura i Gloria Ramis Quispe

Transcript

  • 1. Prctica 3 realitzada per Gloria Ramis Quispe i Silvia Sacasas SeguraTercer curs de Grau en Educaci Primria, G1 X2Prctica 3:Guia didctica1) Descripci de la fitxa tcnica:Ttol: Una ma de contesAutor: Televisi de Catalunya, S.A. amb el suport de la Generalitat de CatalunyaDirecci i realitzaci: Manuel Barrios LucenaProducci: Laura Badal, Santiago GasaAny: 2000.Premis:-Menci al Festival des Arts et Metiers de Pecenne, Frana, 2003-Premi Zapping 2006-Premi Nacional de Cultura 2007-Premi Ralet-Ralet, Consell Catal del Llibre per a Infants i Joves, 2007-Premi city of Karlsruhe al BaKaFORUM, 2009-Premi Junceda dHonor, 2009-Premi LLETRA, Fundaci Prudenci Bertrana, 2009-Menci dhonor BaKaFORUM 2011 (Basel-Karlsruhe Forum on Educational and Societal TV and Media, 2011)Editorial: Televisi de Catalunya, S.A. amb el suport de la Generalitat de CatalunyaURL: http://www.super3.cat/unamadecontes/Plataforma: Xarxa internetLlengua: Catal2) Presentaci del materialUna m de contes s un recurs multimdia basat en un programa de televisi dirigit al pblicinfantil. Es tracta dun viatge arreu del mn de lart, la literatura, la msica i els mitjansaudiovisuals amb la participaci de diferents professionals, que es donen la m per gaudir iparticipar amb els infants en un projecte com de creaci i comunicaci.3) Objectius:- Endinsar-se en el mn de lart i la literatura, de la msica i els mitjans audiovisuals.- Fomentar la creaci de contes originals mitjanant ls de material multimdia.- Exercitar i millorar la lectura, la escriptura.- Despertar linters per les diferents cultures del mn.- Formar lesperit crtic dels alumnes envers la qualitat dels mitjans de comunicaci.

2. 4)Continguts:- El foment de la lectura i escriptura.- La millora en lexpressi oral i escrita en diferents llenges.- La creaci artstica mitjanant les eines multimdia.- El desenvolupament de la imaginaci i la creativitat.- La participaci activa en projectes multiculturals.5) Descripci detallada del material, aportacions didctiques, activitats i destinatarisPrograma produt per Televisi de Catalunya i adreat especialment al pblic infantil, Una mde contes ha realitzat, den de lany 2000, ms dun centenar de contes, tant originals comprovinents de les tradicions culturals ms diverses, combinant la literatura oral i escrita amb laillustraci, les arts plstiques i la msica.El material es presenta en una plana web molt senzilla visualment i dissenyada amb colorsgrisos suaus, gens estridents, pel fons i les lletres dels ttols de color rosa fort. A la pginadinici hi destaca el logotip del Club Sper 3 a m esquerra de la pantalla i el logotip de TV3 am dreta. La barra de men est situada al mig de la pantalla, sota del ttol escrit amb lletramanual.Es tracta duna web de fcil s i comprensi, dirigida tant als professionals de leducaci,infants i famlies.El men est format per cinc enllaos: els contes, tallers, blog, revista i participacions.A lapartat de contes, apareixen diferents possibilitats. A la columna de la dreta, hi ha uncercador de contes per paraula clau, per categoria i per idioma. Ms abaix , es fa possible latria dun conte mitjanant diferents imatges de tcniques artstiques, per lorigen geogrfic opel personatge.Podem trobar tamb un enlla directe a la revista, contes a fons i contes entrellaats. A la partcentral apareix un vdeo del programa KarakiaA lapartat de tallers es presenten set enllaos distributs per la tcnica utilitzada: dibuix, retalli composici, contes illustrats, subtitulats, sonoritzaci, contes a fons i contes entrellaats.El tercer apartat s el Blog on podem trobar diferents categories, noticies i propostes departicipaci.En lapartat de Biblioteca es pot aprofundir en alguns daquests contes (Contes a fons) odescobrir relacions entre ells (Contes entrellaats). El captol dEnllaos inclou una selecci depgines dInternet que complementen els diferents temes tractats.Tamb hi trobem un apartat dedicat als Llibres. Una m de contes ens fa recomanacions atravs de Microhistries audiovisuals que ens conviden a llegir llibres illustrats de recent 3. edici. Tamb es proposen lectures agrupades per temes que tenen relaci amb la colleccide contes del programa.La participaci activa dels infants queda garantida mitjanant els diversos tallers interactius i laseva posterior publicaci al Blog.6) Recursos necessaris:Per treballar a laula noms ser necessari la utilitzaci dordinadors amb connexi a Internet,per per treballar en gran grup tamb ser necessari la utilitzaci duna pissarra digital. A ms,es pot seguir el programa a travs de la televisi de Catalunya (TV3) o participant a travs de laweb.Cal destacar que aquesta pgina web tamb ofereix la possibilitat de treballar en uns tallersinteractius, per exemple, taller de dibuix, taller de contes illustrats i taller de so. Per realitzaraquests tallers es disposa duna srie de recursos especfics que ja venen integrats a la web,aix com un instrument per gestionar continguts multimdia, que permet introduir textos,udios i vdeos.7) Formes dutilitzaci del material a laula:Es tracta dun recurs adaptable a les diverses necessitats que puguin aparixer dins laula, jaque per les seves diverses activitats s poden treballar de forma individual, en petits grups, oen gran grup, amb la utilitzaci de la pissarra digital, a casa o amb els pares, per la seva facilitatdaccs i s.Per una banda, es pot introduir el bloc del programa, per tal que els alumnes participinactivament en els projectes que proposen. Actualment, per exemple, hi ha la proposta departicipar en un concurs de contes originals escrits pels infants, inspirats en obres de lacollecci del MNAC en combinaci amb les Biblioteques de Barcelona.Per altra banda, existeix la possibilitat de participar en set tallers de creaci. Aquests tallers espodrien incloure en un projecte de treball cooperatiu.A ms a ms, aquesta pgina web ens ofereix la possibilitat dunir el projecte educatiu delescola amb la participaci de la famlia. Una m de contes s un dels programes de televiside Catalunya ms vist arreu del mn. Tenint en compte que lhbit de veure la televisi s unaactivitat quotidiana per tots els membres de la famlia, es pot aprofitar per fomentar lacomunicaci entre tots els membres de la famlia i fomentar lhbit de la lectura.8) Activitats complementries:A ms es poden combinar aquestes activitats en diferents llenges (angls i catal), mitjanantsubttols, o simplement escoltant els contes treballant la pronuncia i fontica de lidioma. Unexemple per treballar la llengua anglesa podria ser la creaci dun conte amb les sevesillustracions. 4. Encara que lrea de Tic seria la que es treballaria de forma ms evident mitjanant aquestaweb, sofereixen altres temes transversals, com leducaci plstica amb activitats de retall,composici, dibuix i msica amb activitats de sonoritzaci.9) Altres activitats: Llengua i educaci artstica:- Creaci dun cmic, endevinalles, poemes.- Compondre una can (lletra i musica).- Crear una obra teatral en llengua estrangera.- Crear la escenografia de lobra.- Creaci dun mural que representi el context de lobra teatral. Mitjans de comunicaci:- Visita a un estudi de televisi i fer una ressenya per publicar al diari de lescola.- Recrear un programa de televisi a laula.- Fer un debat sobre ls adequat dels mitjans de comunicaci, amb lobjectiu de formarlesperit crtic dels alumnes.