Jocs Estimular Cons Fon

  • Published on
    16-Jul-2016

  • View
    11

  • Download
    6

DESCRIPTION

Jocs Conscincia Fonolgica

Transcript

  • Generalitat de CatalunyaDepartament dEnsenyament

    Jocs per estimular la conscincia fonolgica

    Educaci infantil i cicle inicial deducaci primria

    1. Jocs descoltar

  • 2JOCS DESCOLTAR

    Perqu treballar la conscincia fonolgica?

    A les aules deducaci infantil es fan un gran nombre dactivitats per augmentar la conscin-cia lingstica de lalumnat, tot utilitzant la llengua de forma significativa.

    Sovint, cercant aquesta significativitat de les paraules, i del discurs en general, podem deixar una mica de banda la conscincia dels fonemes. Sha comprovat que un bon nivell de cons-cincia fonolgica a principis de primria esdev un potent determinant en lxit que els alum-nes poden tenir en laprenentatge de la lectura.

    Us fem a mans un programa dactivitats, seqenciades de menor a major complexitat, pen-sades per treballar en forma de jocs la conscincia fonolgica de lalumnat de segon cicle deducaci infantil i principis de leducaci primria.

    Aquest programa engloba des de la conscincia dels sons que ens envolten fins a la noci i lordenaci de la frase.

    Metodolgicament, sha de concebre com un programa on els reptes fonolgics es presen- ten de forma gradual i on les noves activitats es poden fer en base al que prviament sha introdut i practicat.

    Totes les sessions han de ser breus, per constants, i han de seguir lordre en qu estan pre-sentades.

    Aquest programa de jocs ha de divertir els nens, i, a ms, mantenir el seu inters i facilitar- los, amb materials que els agradin, que puguin recordar, pensar i repetir all que han treba- llat, i que el que aprenguin, pugin generalitzar-ho ms enll del context immediat daprenen-tatge i malgrat el pas del temps.

    El recull s una adaptaci al catal del programa Phonemics Wareness in Young Children, de Marylin J. Adams, Barbara R. Foorman, Ingvar Lundeberg i Terri Beeler.

    Aquesta adaptaci lha fet lEnriqueta Garriga i forma part duna llicncia destudis del De-partament dEnsenyament de la Generalitat.

    Seqncia dactivitats:

    1. Jocs descoltar2. Rimes3. Paraules i frases4. Conscincia de sllaba

    5. Sons inicials i finals6. Fonemes7. Introducci a les lletres i lletrejar

  • 3JOCS DESCOLTAR

    Jocs descoltar

    Escoltar sorolls i sons (que no siguin de la parla) s relativament senzill i natural per la gent que sap parar atenci. I aquest s el principal objectiu que es pretn amb aquests jocs descoltar inicials: introduir els infants a lart descoltar de forma activa, atenta i analtica.

    Sensenya els nens a escoltar els sorolls de la vida quotidiana, com la remor del vent, el brunzit de laire condicionat o del ventilador o el soroll de les tisores quan tallen. Amb els ulls tancats, cal que identifiquin els sons, i recordin lordre en el qual els han sentit i en loca-litzin les fonts sonores.

    Un cop sha establert la naturalesa dels jocs, es demana que els nens facin activitats simi- lars utilitzant llenguatge en lloc de sorolls de lambient. Per exemple, sels demana que es-coltin poemes o contes que els sn molt familiars i, de tant en tant, les paraules que els sn ms familiars sn substitudes per altres sense sentit. Per detectar aquests canvis, els nens aprenen a escoltar no all que esperen sin all que senten. En aquest sentit, sels intro-dueix en lart descoltar activament, atentament i analticament.

  • 4JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Escoltant sorolls

    ObjectiuPermetre als infants explorar les seves capacitats per escoltar i practicar-les centrant la seva atenci en determinats sorolls.

    MaterialReproductor MP3 amb sons enregistrats, objectes per produir els sorolls que se seleccio-nin, espais web amb sons, vdeos de sons.

    ActivitatEl nostre mn est ple de sons i sorolls. A travs daquest joc, els nens descobriran que, si escolten, poden sentir sorolls de fora, de dintre i fins i tot produts per ells mateixos.Abans de comenar el joc, parleu de la diferncia entre escoltar amb els ulls tancats i amb els ulls oberts. A continuaci, demaneu als infants que sasseguin amb els ulls tancats i que escoltin uns moments. Desprs de pocs minuts, convideu-los a dir els diferents so- rolls que han escoltat. Els nens aprendran rpidament a escoltar activament. Els sons que poden escoltar poden ser: piular docells motor de cotxes degoteig duna aixeta brunzit de les mosques branques dels arbres tic-tac del rellotges respiraci batec del cor ventilador vent bufant... soroll que fem en empassar

    A continuaci es dna una llista fora exhaustiva de sons que es poden reproduir i que es donen en diferents ambients on es pot treballar aquesta activitat amb els infants. No es tracta de fer-los tots, sin danar-los variant segons el vostre criteri i de forma intercalada.

    Sorolls produts pel propi cos: Mans: picar fort, picar fluix, fer la pluja, petar els dits, fregar-se les mans, picar-se diferents parts dels cos, picar amb els punys tancats, sorolls de rascar amb les ungles, fregar els dits, gratar-se. Peus: produir sorolls fregant els peus, caminar, crrer, saltar, picar... Boca: parlar, tossir, cridar, badallar, picar les dents, petar els llavis, fregar-se les dents, fer soroll amb la llengua contra el paladar, bufar fort, fer petons, xiular, plorar, roncar, ester- nudar, parlar... Nas: inspirar i expirar fort, tapant un forat o laltre, mocar-se... Cor: fer crrer i saltar els nens i per parelles que sescoltin els batec del cor.

    Sorolls produts en el medi ambient: Sorolls de la classe: veus dels nens i nenes, veu dels adults, llapis que cau, cadira que sarrossega, taula que es mou, soroll del guix en escriure, soroll de lesborrador, soroll de les tisores en tallar paper i altres materials, rebregar paper... Sorolls de lescola: un cop de porta, el timbre de la porta, la cadena del wter, una aixeta oberta, pedres del pati, el telfon, els infants daltres classes... Sorolls del carrer: la botzina dels vehicles (cotxe, cami, moto...) les sirenes dalguns cotxes (bombers, ambulncia, policia...), soroll dels vehicles (posant el motor en marxa, frenant...), el cami de but, les campanes de lesglsia, soroll dobres (perforadora, exca-vadora, grua...) Sorolls de la natura: ocells, animals domstics, insectes (mosques, abelles, grills...), vent quan bufa, arbres, mar, trons, foc... Sorolls de la casa (es poden enregistrar i reproduir): timbre, sorolls de la porta (grinyolar, petar...), trituradora, mquina de rentar, cafetera, olla a pressi, aixeta, coberts, plats, gots, aparell de triturar, bullir de lolla, fregir, la rdio, el televisor, la dutxa, la mquina dafaitar...

  • 5JOCS DESCOLTAR

    Sorolls produts per instruments musicals: Triangle, pandereta, pandero, caixa xinesa, cascavells, flauta, xilofon, claus, campane- tes, xinxines...

    Recursos a la xarxa Espai on podem trobar sons Vdeo amb els sons dels animals Vdeo dendevinar sons Vdeo de sons del cos hum Vdeo de sons de la natura Vdeo de sons de la casa Vdeo de sons dinstruments musicals

  • 6JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Escoltant seqncies de sorolls

    ObjectiuDesenvolupar les habilitats de memria auditiva a partir de seqncies de sorolls i sons del llenguatge.

    MaterialReproductor MP3 amb sons enregistrats, espais web amb sons, vdeos de sons, objec- tes que facin sorolls diferents i atractius per als infants com: picar la taula obrir i tancar finestres o persianes bufar vessar lquids xiular tocar al timbre treure aire pel nas refregar les mans picar de mans esgarrapar tancar una cartera tancar un llibre de cop guixar un paper fer punta a un llapis estossegar trencar una galeta arrugar paper girar un interruptor tallar amb ganivet caminar tallar amb tisores soroll de petjades deixar caure objectes escriure amb llapis tamborinar amb els dits escriure amb guix menjar una poma moure cullera en un got estripar paper doblegar paper martellejar caminar de puntetes saltar petar els dits mastegar xiclet

    ActivitatEn aquest joc es demana als nens, en primer lloc, que identifiquin els sons de forma alla- da i desprs que identifiquin cadascun dells en una seqncia de sons. Ambds aspectes sn molt importants per preparar-los per als propers jocs amb llenguatge. Els infants es taparan els ulls amb les mans mentre es fa un soroll familiar com tancar la porta o cami- nar. Escoltant atentament i sense mirar, cal que els infants intentin identificar el soroll.Quan han ents el joc, es produiran dos sorolls, un darrere laltre. Sense mirar, han d inten-tar endevinar els dos soroll seqenciats dient:He sentit dos sorolls. El primer que he sentit era... i el segon...Desprs que els nens sn capaos de treballar amb dos sorolls, es poden produir sries de ms de dos sorolls seqenciats i novament es demana als nens que endevinin.Recordeu-vos de donar a cada infant loportunitat de participar mentalment en aquest joc; s important dissuadir els nens de donar en veu alta les seves respostes mentre encara han dacabar descoltar les sries. A ms a ms, tant per facilitar la participaci de tot el grup com per poder valorar les respostes individuals, cal que de forma imprevisible i alea-tria demaneu la resposta o al grup o a un alumne en concret, segons el vostre criteri.

  • 7JOCS DESCOLTAR

    NotaDonada la importncia de les habilitats que sexerciten en aquest joc, cal que tingueu una cura especial a anotar el progrs i les dificultats de cada nen. Cal crear altres oportunitats per poder treballar i reforar els nens que tinguin problemes en el concepte de seqncia o a expressar les seves respostes.

    Recursos a la xarxa Espai on podem trobar sons Vdeo amb els sons dels animals Vdeo dendevinar sons Vdeo de sons del cos hum Vdeo de sons de la natura Vdeo de sons de la casa Vdeo de sons dinstruments musicals

  • 8JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Patufet, on ets?

    ObjectiuEstimular una bona predisposici de linfant a escoltar de forma atenta i sensible.

    ActivitatMentre que els jocs inicials estan pensats per desenvolupar lhabilitat dels infants per es-colat de forma selectiva, aquest intenta ajudar els infants a localitzar la font sonora no- ms a partir de laudici.Animeu als nens i nenes a asseure en cercle. Un alumne, amb els ulls tapats, ha de situar-se en el centre del cercle assegut o estirat. Mentre, un altre infant cal que faci de Patufet. En Patufet se situa en qualsevol lloc de la classe o de la sala i fa el soroll dun animal (per exemple: bup, bup, muuu, miau...). El nen o nena que est al mig del cercle ha dassenyalar cap on s en Patufet; a ms a ms, ha de provar de dir el nom de la part de la sala on ha anat en Patufet, dient p. ex. en Patufet est estirat al terra o dret sobre una cadira. Lobjectiu s localitzar don ha vingut el soroll.Quan el nen o nena que est en el mig del cercle ha dit don venia el soroll, qui feia de Patufet passa a ocupar el seu lloc i es designa un altre Patufet.

    VariacionsEls infants poden utilitzar uns altres sorolls diferents als dels animals, potser sons o ex-pressions vinculats a un tema particular que sest treballant a la classe.

    Recursos a la xarxa Conte den Patufet Conte den Patufet a una m de contes

  • 9JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Amagant el despertador

    ObjectiuLocalitzar un soroll que cada moment es barreja fcilment amb els sorolls de lambient i que per tenir xit per localitzar-lo, cal que els nens i nenes desenvolupin i incrementin la seves habilitats per mantenir una escolta atenta en el temps.

    MaterialUn rellotge despertador o un temporitzador (cal que es pugui sentir de forma perceptible el tic-tac).

    ActivitatDemaneu a un nen o nena que es tapi els ulls. Mentre t els ulls tapats, amagueu un des-pertador o temporitzador. Un cop amagat, el nen o nena es destapa els ulls i ha dintentar trobar el despertador guiant-se pel tic-tac. Durant la recerca, tots els altres infants han destar absolutament callats, intentant no donar cap pista.

  • 10

    JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Qui diu qu

    ObjectiuEscoltar un soroll determinat i aparellar-lo amb la seva font sonora.

    MaterialUna collecci danimals de joguina o fotografies i dibuixos danimals.

    ActivitatEn aquesta activitat, els sorolls sn sons produts pels animals i les fonts sonores sn els mateixos animals. Ms tard, el joc es far amb fonemes i lletres.Distribuu els animals de joguina o els dibuixos un per a cada nen o nena i pregunteu Quin animal fa aquest soroll?. Feu les diferents onomatopeies: bup bup, miau, piu-piu, kikiriki, muu, beee... Linfant aixeca el dibuix o lanimal de joguina perqu els altres nens el ve-gin mentre respon: s un (gat) que fa (miau).

    NotaMolts nens i nenes poden trobar aquesta activitat fora senzilla. En aquest sentit, s una activitat ideal per acompanyar-ne altres de ms dificultat perqu tots els infants sentin que han tingut xit en alguna activitat cada dia. Atenci, per, ja que, precisament per ser f- cil, els nens poden avorrir-se molt aviat si no es va variant.

    VariacionsBuscar llibres de contes on surtin animals que corresponguin als de joguina o als dibuixos que shan distribut entre els infants de la classe. Cada vegada que surt el nom dun ani- mal en el conte, els nens el substitueixen pel soroll que fa aquest animal. El nen que t la joguina o dibuix de lanimal corresponent, lensenya als companys.

  • 11

    JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Xiuxiuejar el nom

    ObjectiuQue els infants puguin captar un so especfic dentre diversos sons similars que ja ha es-coltat anteriorment.

    MaterialUn mocador per tapar els ulls.

    ActivitatAgafar un nen, linfant que escolta i portar-lo a un rac de la sala on li direu, en secret, el nom dun dels companys de la classe. Aleshores, tapeu-li els ulls.Mentrestant, tots els altres nens estan asseguts en cercle, xiuxiuejant els seus propis noms. Ladult guia linfant que escolta al voltant del cercle, perqu escolti el nom selec-cionat. Quan reconeix el nom que se li ha dit, abraa el company que t el nom que ha reconegut.

  • 12

    JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: El joc dels disbarats (sense sentit)

    ObjectiuDesenvolupar lhabilitat dels nens I nenes perqu notin les diferncies entre el que espe- ren escoltar i el que realment escolten.

    MaterialContes i poemes molt treballats i coneguts pels infants.

    ActivitatConvideu els nens a seure i tancar els ulls perqu es concentrin millor en el que sentiran. Aleshores reciteu o llegiu en veu alta un poema o conte que sigui ben conegut per ells per, aquesta vegada, canviant paraules o construccions de manera que esdevingui sen- se sentit. El que es demana als alumnes s que detectin els canvis quan aquests es donin. Quan ho facin, animeu-los que expliquin perqu est malament. Com el joc es pot repetir amb diferents variacions al llarg del any, tamb pot servir per afinar la conscincia de la fonologia, de les paraules, de la sintaxi i de la semntica del llenguatge dels nens.Dacord amb la llista, es pot modificar qualsevol text en diferent grau i nivell, incloent-hi fo-nemes, paraules, estructures gramaticals i significaci. Per aix, el joc es pot aprofitar per ser utilitzat de forma variada i motivadora al llarg de tot el curs.Amb tot, al comenament, s important que els canvis modifiquin el sentit, el significat i lestructura del text de forma clarament perceptible. Les modificacions que es poden fer en poemes i contes familiars per arribar al sense sentit poden referir-se a: Utilitzar paraules que signifiquin el contrari (gegant molt gran per molt petit). Substituir paraules (tres porquets per tres gatets). Canviar lordre de les paraules (es volien fer una casa per es volien casa fer una). Invertir lordre dels esdeveniments. Substituir parts de les paraules (rateta per raqueta, caador per cucudur, mel per pl...).

    NotaNo oblideu alternar de forma imprevisible les preguntes a tot el grup o a algun infant en concret.

    Recursos a la xarxa Una m de contes Una mar de contes Contes darreu del mn Recull de webs de poesia Recull de poemes de Nadal Poemes de lEDU 365.cat Contes bojos

  • 13

    JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: El joc del telfon (el joc del xiuxiueig)

    ObjectiuExercitar lhabilitat dels nens i nenes a superar distraccions i formes de pronunciaci dife-rents mentre escolten el que es diu.

    ActivitatFer seure lalumnat en cercle. Aleshores xiuxiuegeu alguna cosa a linfant que teniu a lesquerra; aquest infant ha de xiuxiuejar el que ha sentit al seu company de lesquerra i aix progressivament.El joc continua, infant per infant, seguint lordre de les agulles del rellotge, fins arribar a lltim nen o nena que ha de dir en veu alta all que ha sentit.Cal tenir en compte que aquest joc s difcil per diverses raons. El ms petits poden ne-cessitar practicar primer, el passar al de lesquerra; aix es pot fer demanant que cadasc doni un copet a lespatlla del del costat, seguint el torn o b que es vagin passant un objec-te, cadasc al company de lesquerra. Per fer el joc lingstic ms fcil, intenteu posar els infants en grups petits (no ms de cinc inicialment).Comenceu amb paraules, desprs continueu amb frases senzilles i finalment amb oracions ms complexes, a mesura que els infants vagin desenvolupant lhabilitat i esdevenint ms madurs.

    NotaCal que vosaltres us colloqueu al costat dels nens per ajudar-los a entendre el missatge i que el transmetin de forma efectiva al company de lesquerra. En el cas que hi hagus diversos infants a la classe amb dificultats de parla o de llenguatge, s millor no fer aquest joc.

  • 14

    JOCS DESCOLTAR

    Jocs de conscincia fonolgicaTipologia dactivitats: Jocs descoltarActivitat: Recordes? (seqncia dordres)

    ObjectiuExercitar lhabilitat dels nens de recordar i executar accions en passos seqenciats i, en general, per desenvolupar lescolta atenta que s necessita per entendre i seguir instruc-cions verbals.

    MaterialTarges (cartes) amb dibuixos o fotografies.

    ActivitatAquest s un joc dinstruccions seqenciades. Ensenyar a linfant com es fa per comple- tar una srie daccions (p. ex.: Aixecat, aguantat amb una cama, vs saltant a peu coix fins a la porta i crida Oh!). Mentrestant, la resta de nens ha descoltar i fixar-se atenta- ment en si el company segueix correctament les instruccions, s a dir, si segueix les ins-truccions correctes en lordre adequat.Les primeres vegades que es faci aquest joc, cal que les instruccions siguin relativament senzilles i curtes. Quan es repeteixi, i dacord amb lhabilitat de cada infant en particular, es pot incrementar tant la llargria com la complexitat sintctica de les instruccions per mantenir el nivell dexigncia adequat perqu es pugui produir laprenentatge. En particu- lar, aquest joc i les seves variacions ofereixen una especial oportunitat per desenvolupar en els infants la conscincia i la comprensi de preposicions, adverbis i conjuncions, con-nectors de frases i partcules espacials com damunt/sota, davant/darrera; desprs, al mig, enfront de, al final, mentre, fins que... A continuaci es donen alguns exemples:1. Fcil: Ves cap a la taula. Agafa el llapis.2. Ms difcil: Gateja sota la taula. Aixecat. Agafa tres llibres. Somriu.3. Molt difcil: Aguantat sobre el peu dret. Fes quatre salts cap a la taula. Agafa dos lla- pis blaus mentre somrius a la Rosa.

    NotaObserveu atentament els infants per determinar qui necessita dalguna ajuda especial o ms prctica.

    Variacions Animar a un infant perqu doni instruccions a un altre. Per incrementar la participaci, es pot dividir la classe en grups de quatre o cinc nens. Amb nens ms petits, pot ser un suport acompanyar les instruccions orals amb fotogra- fies o dibuixos. Quan els nens dominin el joc, pot ser divertit per a tota la classe i una forma de exercitar i estendre aquestes habilitats datenci i de llenguatge.