EL JOC HEURSTIC O JOC DE LA DESCOBERTA DELS OBJECTES

  • Published on
    04-Mar-2015

  • View
    83

  • Download
    0

Transcript

EL JOC HEURSTIC O JOC DE LA DESCOBERTA DELS OBJECTES Elinor Goldschmied va crear i sistematitzar dues propostes adreades als infants petits. A la primera la va anomenar La Panera dels Tresors per a criatures que no es desplacen gaire o estan asseguts o estirats durants les estones que no descansen. La segona, el Joc Heurstic, va adreada als infants petit que ja comencen a desplaar-se La intenci de la professora Elinor era encertar amb els plantejaments pedaggics que procuressin a les educadores i educadors propostes d activitat adequades per al desenvolupament .dels infants. Per tant havien de ser propostes que connectessin amb les capacitats de les criatures i alhora l ajudessin a avenar en el seu procs. Per l experincia de la qual ara ja disposem, podem assegurar que la va encertar de ple. El joc heurstic s una manera de demostrar que l aprenentatge dels infants es fa a partir del joc i, ms concretament, a partir de l activitat d experimentaci, com deia el mateix Piaget, que desenvolupa sobre els objectes. QU S El JOC HEURSTIC? El joc heurstic s una activitat de joc destinada als infants que tenen entre 12 i 24 mesos, s a dir que ja es desplacen, i pensada per ser feta en grups d entre 6 i 10 criatures a l escola bressol o en un altre context educatiu semblant. L activitat consisteix en aprofitar i potenciar les accions espontnies d exploraci i combinaci dels petits a partir d uns materials i objectes disposats al seu abast per incrementar les seves capacitats i competncies. Accions com ficar i treure, tapar i destapar, omplir i buidar, apilar i escampar, obrir i tancar, encaixar, arrenglerar, abocar, fer lliscar, estirar, agrupar iseparar, prmer, penjar, comparar, classificar, ordenar, agrupar, etc. contribueixen a estructurar el pensament i el llenguatge, a descobrir les qualitats dels objectes, a incrementar el seu vocabulari, a desenvolupar la relaci personal i les accions dels infants. COM S ORGANITZA? -L espai. L activitat es fa a l aula del grup o en qualsevol altre espai que amb les dimensions adequades afavoreixi la concentraci en l acci. Abans, cal preparar traient de l abast dels infants tots els objectes que puguin distreure la seva atenci. -El material. N hi ha de tres tipus: els objectes, els contenidors i les bosses. 1

Objectes: Es tracta d objectes que no tenen una finalitat ldica preestablerta, per que sn fcilment combinades entre ells. Recuperats de la natura; recollits a casa, a la tenda o a la botiga, confeccionats expressament per al joc o comprats. Han de ser objectes fcilment manejables i conv que es conservin en bon estat; per aquest motiu, a cada sessi, i en presencia dels infants, es retirenles peces malmeses.. com a mnim s N hi ha d haver en quantitat suficient: com a mnim s ha de disposar d un estoc de quinze a vint objectes diferents. De cada tipus d objectes conv que hi hagin cinquanta unitats amb la corresponent bossa per guardar-les. Com ms gran s l estoc, ms variades sn ls combinacions d objectes que es poden oferir a llarg de les diferents sessions del joc. De la natura: Petxines Pinyes Esponges Cdols petits Recuperats: Petites ampolles o pots de vidre gruixuts Cilindres de cartr Tapadores de pot de mermelada Cintes, vetes i cordons Capsetes de fusta, cartr i metall Argolles de tovall Cons de cartr Taps de suro Claus de pany i clauers Boixets Comprats: Confeccionats:

Anelles de cortina Trossos de roba Cadenes fines Pom-poms de llana Flotadors de xarxa de pescar Trossos de mnega Pilotes de pin-pong Boles se suro Rulos de perruqueria Bigudins Agulles d estendre Crcols de goma de cafetera

Contenidors: Serveixen de receptacle per poder contenir diversos objectes al mateix temps. Haurien de ser 3 o 4 per cada infant. Conv que siguin de dimensions manejables per als infants, de base estable, no gaire alts (no gaire ms de 20 cm) perqu els menuts puguin veure l interior i ficarhi la m. A tall d exemple: cilindres durs, de cartr o metall, pots de metall sense tapa, capses de fusta o metall, panerers de vmet, etc. Sempre es colloquen a l abast dels infants i al costat dels objectes. 2

Bosses: Conv que siguin de roba. Una bossa per cada tipus d objecte. D una mida adaptada al material que han d obtenir, per en general d uns 50 X 50. S han de poder obrir i tancar per mitj d una beta o cord.Tenen una doble utilitat: conservar el materiial de joc ben classificat i permetre la recollida dels objectes al final de l activitat.

PROCS DE L ACTIVITAT - Preparaci: La tasca de la mestra - Desenvolupament de l activitat 1 part: exploraci i combinaci 2 part: recollida T dues parts diferenciades: la primera s d exploraci i combinaci d objectes( obrir, tancar, buidar, omplir, abocar, tombar...) i la segona, la recollida. Per la realitzaci del joc cal una acurada preparaci: disposar d un material concret, inespecfic, no catalogat de didctic; un espai convenientment preparat; temps exclusiu i sense interrupcions; disponibilitat absoluta de l adult; un clima de tranquillitat.

PAPER DE L EDUCADORA . Els dos jocs tenen en com que parteixen de l activitat espontnia dels infants i la potencien; que permeten a l adult estar disponible per als infants, propiciant un clima de calma i tranquillitat afavoridor de l activitat; que fan als infants actius amb autonomia i llibertat i faciliten que cada u segueixi el seu propi ritme; que utilitzen com a joguina material no comercialitzat.

3