Comunicació per a entitats socials 2012. Formació en comunicació 2.0

  • Published on
    05-Dec-2014

  • View
    882

  • Download
    1

DESCRIPTION

Contingut de la formaci monogrfica en comunicaci 2.0 organitzada per lAgncia de Comunicaci Social dECAS; impartida durant aquest mes de mar per Jaume Albaigs, assessor en TIC i Tercer Sector i autor del blog TecnolONGia.

Transcript

  • 1. FORMACIEN COMUNICACI 2.0
  • 2. Formaci en ndexcomunicaci 2.0 1. Blogs, RSS i eines de gesti de continguts 2. Facebook i Twitter 3. Eines per al treball en collaboraci 4. Eines per a la gesti de la base social i la captaci de fons
  • 3. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts BLOGS Cal definir lestratgia Contingut amb valor. Hem doferir alguna cosa ms que en una pgina web (no noms parlar de nosaltres), crear discurs, posicionar-nos com a referents en una temtica determinada... Pot ser una bona eina per donar veu als socis, voluntaris usuaris de lentitat, que sexpressin en primera persona. Regularitat de la publicaci de noves entrades.
  • 4. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts Aplicaci en programari lliure. Permet publicar des del servidor WordPress (a partir de la normativa i limitacions que estableixi WP) o al servidor propi (sense lmits). Per fer-ho al servidor propi cal descarregar un programari (lliure) i disposar dun domini. www.ca.wordpress.com (al servidor WP) www.wordpress.org (al propi servidor) No disposar de servidor propi i basar tota lestratgia de comunicaci de lentitat en estar a casa dels altres (WP, Facebook...) s arriscat. No sen t el control total, sovint poden canviar els formats, les limitacions...
  • 5. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts Es poden exposar els continguts del WP al servidor propi. Permet integrar el bloc a la pgina web de lentitat. Permet tenir un blog multilinge. Gesti dels comentaris. Ms o menys restrictiu: des de deixar-los totalment lliures fins a haver daprovar cadascun dels comentaris. Es recomana una opci intermitja: validar el primer comentari de cada nou usuari (aix es poden eliminar els spammers) i la resta lliures. Permet subscriures electrnicament el blog.
  • 6. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts RSS Google Reader s un gestor de RSS que permet organitzar i seguir fcilment els webs (blogs i altres) dinters.
  • 7. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts EINES DE GESTI DE CONTINGUTS www.delicious.com Gesti denllaos dinters. Els usuaris endrecen informaci sobre determinats temes, els posicionen, faciliten informaci a altres usuaris Pot ser un bon complement a un blog, agilitza el treball intern i el posicionament exterior.
  • 8. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts www.slideshare.net Permet penjar i compartir arxius (Power Point, pdf, documents de Word, Open Office...) Reaprofitament dels continguts que generen les entitats, reutilitzaci i difusi a travs de diferents canals i en diferents contextos. Permet allargar la vida als documents que es generen. Comoditat de no haver de descarregar els documents, es poden visualitzar. Permet vincular un audio a la presentaci i la lnia de temps de laudio a les diapositives corresponents. T el valor afegit de fer ms vivencial la presentaci.
  • 9. Formaci en 1. Blogs, RSS i eines decomunicaci 2.0 gesti de continguts www.pinterest.com Permet compartir interessos i publicacions prpies en un format molt visual.
  • 10. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 www.facebook.com Facebook ofereix diferents tipus de compte: perfil personal, pgina o grup. La pgina s lopci prevista per a organitzacions, lopci recomanada. Crear una pgina... Des de la pgina principal de Facebook. Clicant a Crea una pgina. Converint automticament un perfil en pgina. Com fer-ho?
  • 11. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 A lhora de publicar... Es pot repetir al llarg del temps una mateixa publicaci perqu vagi apareixent al fil dactualitzacions/publicacions. La millor franja horria per fer-ho dependr del pblic a qui sadreci cada organitzaci. Es pot tenir ms o menys impacte en funci de lhora en qu es publica. Anuncis a Facebook Possibilitat que no sha de descartar dentrada. Valorar-ho. Pot ser un petit esfor dinversi.
  • 12. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 Nou format de pgina A partir del 30.03.2012 totes les pgines tindran automticament el nou format de cronologia. El canvi de format es pot fer prviament. Les eines dadministraci apareixen a la part superior de la pgina. Permet posar una imatge de fons. Escollir imatge representativa de la ideologia/valors de lentitat, lmbit.. La cronologia permet afegir informaci anterior a la creaci de la pgina i destacar algunes de les publicacions.
  • 13. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 Mur obert o mur tancat? El mut tancat s una limitaci a la interacci amb la resta dusuaris a Facebook. No s recomanable, la interacci de per si ja costa. Donacions a travs de Facebook FundRazr permet fer donatius a travs de Facebook Subscriptors Possibilitat de subscriures a altres pgines i permetre es puguin subscriure a la teva. Les publicacions de les pgines on et subscrius tapareixen al fil de noticies.
  • 14. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 Esdeveniments s recomanable fer-ne, facilita la difusi dels grans actes. No sha de tenir por a que gaireb ning sapunti a un esdeveniment creat, sovint passa i no s indicatiu de linters que hi pugui haver per lesdeveniment. Pestanyes Incloure altres pestanyes/aplicacions a la pgina pot ser til a lhora de fer difusi dactes o campanyes. Proactivitat s essencial no reproduir a Facebook exactament el contingut del web, cal ser proactius, investigar, interactuar, demanar a altres usuaris que en segueixin (a travs dun mail personal)...
  • 15. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 www.twitter.com Conixer els seguidors SocialBro, estadstiques sobre les hores de ms activitats del seguidors. Map my followers, identificar on es localitzen. Pot ser til a lhora de demanar-los que twittegin alguna cosa concreta a nivell local, internacional Muuter.com, donar de baixa temporalment a algun dels usuaris que segueixes.
  • 16. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 Connexi Twitter Facebook s possible coordinar les publicacions en un dels dos sentits (publicar tamb a Facebook el que es penja a Twitter o a la inversa). El ms recomanable s tenir Twitter dorigen perqu no es tallin els missatges (a travs de la configuraci del compte). En el cas de les pgines no s possible fer-ho (normativa Facebook). Les pgines es poden connectar les publicacions a travs de laplicaci RSS Graffiti (s una manera de saltar-se la normativa). Tamb permet publicar els articles dun blog directament a Facebook. Hootsuite permet sincronitzar Twitter i Facebook missatge a missatge. Tamb et permet seguir etiquetes concretes (#), til per seguir una jornada o esdeveniment concret.
  • 17. Formaci en 2. Facebook i Twittercomunicaci 2.0 Cercador a Twitter Noms apareixen els twits dels darrers set dies. Els anteriors es poden buscar a travs de Google o el recurs Tweetdoc.org. Etiquetes per a jornades (#) s important difondre-les prviament.
  • 18. Formaci en 3. Eines per al treball encomunicaci 2.0 collaboraci www.skype.com Videoconferncia a travs dInternet. til per a reunions (estalvi del temps de desplaament i reunions ms concises). Permet compartir la pantalla de lordinador amb linterlocutor (opci Compatrir escriptori/pantalla). Permet fer trucades telefniques. Si sn internacionals la tarifa ser la local del pas de dest (estalvi important de costos en les trucades internacionals).
  • 19. Formaci en 3. Eines per al treball encomunicaci 2.0 collaboraci www.livestream.com Emissi gratuta i en directe dactes a travs dInternet. Permet gravar el que semet, editar-ho, gravar amb ms duna cmera... (no totes les opcions que ofereix sn gratutes). Es pot emetre des de la prpia cmera de lordinador o connectant-ne una altra. Permet interactivitat a travs de xat, Facebook i Twitter. Permet integrar el reproductor de vdeo a una altra pgina web (a travs del codi html).
  • 20. Formaci en 3. Eines per al treball encomunicaci 2.0 collaboraci Intranets Es recomana comenar amb una Intranet senzilla, detectar si sutilitza i per a quins usos i a partir daqu plantejar si s necessari fer-la ms complexa. Google Sites, permet crear gratutament pagines web i interanets. T algunes limitacions per s senzill dutilitzar. Moodle, plataforma orientada a la formaci per til per a altres usos de treball en collaboraci a la xarxa. Programari lliure.
  • 21. Formaci en 3. Eines per al treball encomunicaci 2.0 collaboraci Conjunt daplicacions de Google, shi pot incorporar el domini dInternet de lorganitzaci (per exemple utilitzar el Gmail com a corporatiu). Per a entitats socials sn aplicacions gratutes fins un determinat nombre dusuaris. Googledocs, permet editar conjuntament un document, crear formularis (es poden incrustar al servidor propi), crear taules de dades, compartir calendaris, passar documents de Googledocs a Oficce (i a la inversa)
  • 22. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons GESTI DE LA BASE SOCIAL Una bona gesti de la base social s imprescindible per a la captaci de fons de les organitzacions. Importncia dincrementar els socis/donants Ens legitimen socialment Ens fan independents polticament Ens permeten decidir econmicament Laposta per la ciutadania s un tema pendent per a moltes entitats socials.
  • 23. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Hi ha marge de creixement Descobrir els pblics s essencial en el procs de captaci de fons. A travs de les xarxes socials es pot analitzar les persones que estan a lentorn duna organitzaci i planificar campanyes perqu shi sumin.
  • 24. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Es recomana Acotar el missatge als pblics i fer-lo prxim. Tracte prxim i natural per sense ser pesats. Aproximar-se al donant a travs de relacions de confiana Fer que se senti part de lentitat. De vegades una donaci nicament econmica no satisf prou. Oferir espais de participaci. Flux comunicatiu permanent, no noms quan es necessiten diners. Estar alerta de lactualitat i aprofitar les oportunitats. Requereix agilitat i flexibilitat Donar facilitats Fidelitzar, pensar sempre a llarg termini. s millor un creixement sostingut que una muntanya russa.
  • 25. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Les dades sn molt valuoses s important gestionar la informaci de la base social de les organitzacions, formada pels usuaris, socis, voluntaris, provedors, contactes, treballadors, antics donants,... Nivell dafinitat important Sovint s ms fcil captar fons dels donant actuals que captar-ne de nous Tamb cal obtenir nous contactes... Aprofitar els contactes per generar-ne de nous Aliances amb pblics naturals Eines broadcast (web, anuncis)
  • 26. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons EINES DE GESTI DE LA BASE SOCIAL Mala gesti de la base social, dades disperses i manca danlisi Sovint sutilitzen simultniament diferents eines i cadasc acumula les dades dels seus contactes. Dificultats per tenir una visi global dels contactes o fer seguiment dun de concret, dactualitzar-los, dobtenir la informaci amb agilitat... Es solen combinar eines com Full de clcul dExcel Bases de dades (Acces) Aplicacions especfiques (Socius, Suport) Eines per a enviaments (Outlook, MaxBulk Mailer, PhpList, MailChimp)
  • 27. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons CRM, una bona eina http://www.tecnolongia.org/?p=1022 Leina recomanada s un CRM (Gesti de Relacions amb Clients / Base Social), que permet gestionar de forma intergral tota la relaci amb la base social. Aglutina les funcions que sovint es tenen disperses en diversos arxius/recursos: dades de contacte, historial, participaci, correus electrnics, reunions, pagaments... En programari lliure: SugarCRM , vTiger i CiviCRM (orientada especficament a ONL).
  • 28. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons CRM, una bona eina s necessari Perode dimplementaci: 6 mesos - 1 any Nova cultura de gesti de les dades de lentitat Recopilaci sistemtica de dades Responsable amb visi global per responsabilitat compartida en la recollida. Unificar criteris dintroducci de dades No separar bases de dades
  • 29. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons EINES PER A LA CAPTACI DE FONS Correu electrnic Taxa de retorn elevada, s fcil dimplementar (no calen eines noves), Cost molt baix Molt baix cost La campanya pot tenir diversos missatges Espai web Punt dentrada per a contactes nous. Facilitar la primera vinculaci: subscripci Integraci espais 2.0 Webs especfics per campanyes. Cal vigilar amb la disgregaci Refor per campanyes de correu electrnic
  • 30. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons SMS Poc utilitzat a lEstat espanyol, per en creixement Fcil per al donant, amb la factura de telfon Difcil negociaci amb les operadores Alt impacte en emergncies Aplicacions per a mbils Explosi dels smatphone Experincia dusuari Camp molt nou, poc explotat Codis QR (quick responae)
  • 31. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Anuncis gratuts a Google a travs de Google Grants. Cal ser fundaci o associaci de titularitat pblica +info Permet aprofitar les cerques sobre temes propis en contextos dactualitat i arribar a nous pblics. Exemple: The Google job experiment
  • 32. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Xarxes socials El 85% dels usuaris dInternet est com a mnim a una xarxa social Hi ha eines especfiques per a la captaci: Facebook Causes, Razoo, FundRazr, Twitter Hope140.org Una mateixa campanya es pot desplegar a travs de diferents xarxes P2P (persona a persona) La base social actua com a captadora de fons dels seus entorns. Es prefereix donar a alg conegut, de confiana. El primer contacte del 44% dels donants amb lONL s via cercle proper.
  • 33. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Crowdfunding Finanar grans projectes a partir de petites aportacions individuals. Funciona molt b a lmbit cultural Exemples: Save the cosmonaut, sentiment durgncia; New Rainbow Warrior (Greenpeace), causa global i focalitzaci individual Noves plataformes... Verkami (cultura, innovaci, creativitat) Goteo (projectes creatius) Lnzanos
  • 34. Formaci en 4. Eines per a la gesti de lacomunicaci 2.0 base social i la captaci de fons Plataformes especfiques per a entitats no lucratives (recomanacions per a ONL) Microdonaciones, hazlo posible Mi grano de arena Crowdfunding crdit. Emissi de deute per resoldre les tensions de tresoreria. Teaming, migrodonacions 1 al mes de la nmina Decisi collectiva sobre on donar. Evoluci cap a una xarxa social de grups que es reuneixen per donar conjuntament
  • 35. ContacteAgncia de Comunicaci Social T. +34 93 268 3442 comunicacio@acciosocial.orgVia Laietana, 54 1er M. +34 657 515 361 www.acciosocial.org08003 Barcelona